Vestjysk Bank er Danmarks 9. største bank med 26 afdelinger i Jylland.
Banken klarer sig økonomisk godt, scorer højt i vurderinger hos kunderne – og er den bedst bedømte bank på Trustpilot.
Alligevel kæmpede banken med, at de igen og igen blev mødt af fordomme fra dem, der ikke var kunder. Fordomme, som blev særligt tydelig i Voxmeters undersøgelse af synet på en række forskellige banker.
Så hvordan fik de vendt fordommene og overbevist ikke-kunder om, at der ikke var hold i dem?
Grundlaget for kampagnen blev paradokset. Paradokset i, at ikke-kunder rangerer Vestjysk Bank lavt på en lang række parametre – mens banken er den bedst bedømte på Trustpilot og vurderes i top af eksisterende kunder.
Men hvis vi for alvor skulle modsvare fordommene, skulle vi have rigtige mennesker med rigtige erfaringer på banen. Mennesker, hvis udsagn ville trække fortællingen væk fra tal og undersøgelser og ud, hvor det for alvor gælder. Mennesker, som kunne sætte følelser og tanker på – og tydeliggøre, hvorfor fordommene simpelthen ikke holder stik.
.
xx
Med kampagnen ”Man skal nok være kunde for rigtig at forstå det” brugte vi fordommene aktivt.
Gennem 35 interviews, spurgte vi privatkunder, erhvervskunder og medarbejdere om deres erfaringer og forhold til Vestjysk Bank – og præsenterede dem derefter for de fordomme, som Voxmeters undersøgelse viste, at ikke-kunder har.
Fordomme, der blandt andet handlede om, at Vestjysk Bank har dårlig økonomi, udfører dårlig rådgivning og er utroværdige.
Og bankens kunder og medarbejdere var i chok.
Reaktionerne blev optaget. Reaktioner der viste følelser, personlige erfaringer og tæthed og tryghed med bankens medarbejdere. Reaktioner, der vidnede om andet end det, fordommene sagde.
Reaktionerne fra de 35 interviews blev aktivt brugt i 15 film, som blev en del af en stor, digital udrulning målrettet både privat- og erhvervskunder – med budskaber om bankens økonomi, rådgivning, troværdighed, priser og lokale engagement.
Vil du høre mere om vores tilgang til branding og kommunikationsstrategi? Måske har du allerede en god idé til, hvor I skal hen, men mangler en partner som ved, hvad der skal til for at give konkurrenterne baghjul? Uanset hvad, er vi altid klar til at tage en uforpligtende snak om dit brands potentiale.
Haraldsgade 36, 5. sal
7400 Herning
Esbjerg
Kanalen 1
6700 Esbjerg
Haraldsgade 36, 5. sal
7400 Herning
Esbjerg
Kanalen 1
6700 Esbjerg
Herning
Haraldsgade 36, 5. sal
7400 Herning
Esbjerg
Kanalen 1
6700 Esbjerg
Vil du gerne være på forkant med de nyeste trends indenfor online markedsføring og branding? Så hop med på vognen og tilmeld dig vores nyhedsbrev.
Når du udfylder formularen, accepterer du at hoppe med på vores festtog af sjove og informative nyhedsmails! Og bare rolig, hvis festen bliver for vild, kan du altid hoppe af ved at afmelde dig igen. Ved at klikke "Tilmeld mig" accepterer du at modtage e-mail marketing kommunikation fra Happy fra tid til anden. Vi behandler dine oplysninger fortroligt. Læs vores privatlivspolitik for yderligere information.