VESTJYSK BANK. 

Til kamp mod fordomme for Vestjysk Bank.

Superwood.

Verdens Bedste Bræt indtager Norden.

Udfordring.

En bank, man kan stole på? 

Vestjysk Bank er Danmarks 9. største bank med 26 afdelinger i Jylland.

Banken klarer sig økonomisk godt, scorer højt i vurderinger hos kunderne – og er den bedst bedømte bank på Trustpilot.

Alligevel kæmpede banken med, at de igen og igen blev mødt af fordomme fra dem, der ikke var kunder. Fordomme, som blev særligt tydelig i Voxmeters undersøgelse af synet på en række forskellige banker.

Så hvordan fik de vendt fordommene og overbevist ikke-kunder om, at der ikke var hold i dem?

Indsigt.

Paradokset i centrum. 

Grundlaget for kampagnen blev paradokset. Paradokset i, at ikke-kunder rangerer Vestjysk Bank lavt på en lang række parametre – mens banken er den bedst bedømte på Trustpilot og vurderes i top af eksisterende kunder. 

Men hvis vi for alvor skulle modsvare fordommene, skulle vi have rigtige mennesker med rigtige erfaringer på banen. Mennesker, hvis udsagn ville trække fortællingen væk fra tal og undersøgelser og ud, hvor det for alvor gælder. Mennesker, som kunne sætte følelser og tanker på – og tydeliggøre, hvorfor fordommene simpelthen ikke holder stik.


1 Trafik Visueller 1080×1080

xx

Løsningen.

Man skal nok være kunde for rigtig at forstå det.

Med kampagnen ”Man skal nok være kunde for rigtig at forstå det” brugte vi fordommene aktivt.

Gennem 35 interviews, spurgte vi privatkunder, erhvervskunder og medarbejdere om deres erfaringer og forhold til Vestjysk Bank – og præsenterede dem derefter for de fordomme, som Voxmeters undersøgelse viste, at ikke-kunder har.

Fordomme, der blandt andet handlede om, at Vestjysk Bank har dårlig økonomi, udfører dårlig rådgivning og er utroværdige.

Og bankens kunder og medarbejdere var i chok.

Reaktionerne blev optaget. Reaktioner der viste følelser, personlige erfaringer og tæthed og tryghed med bankens medarbejdere. Reaktioner, der vidnede om andet end det, fordommene sagde.

Reaktionerne fra de 35 interviews blev aktivt brugt i 15 film, som blev en del af en stor, digital udrulning målrettet både privat- og erhvervskunder – med budskaber om bankens økonomi, rådgivning, troværdighed, priser og lokale engagement.  

Jakob Gaardsted - kvadrat

Jakob Gaardsted Petersen.

CEO / Partner.

Vil du høre mere om vores tilgang til branding og kommunikationsstrategi? Måske har du allerede en god idé til, hvor I skal hen, men mangler en partner som ved, hvad der skal til for at give konkurrenterne baghjul? Uanset hvad, er vi altid klar til at tage en uforpligtende snak om dit brands potentiale.

+45 40 44 76 22
jgp@happyogco.dk

Relaterede cases.

Relaterede cases.