Esbjerg Kommune.

Selvironisk kampagne skaber lokal stolthed.

Udfordring.

Fra forældede fordomme til flere borgere.

Esbjerg er nået langt på blot 150 år. Fra en samling skure og et par gårde på en sandstrand til landets femtestørste by. Men da praleri ikke er noget, man dyrker på de kanter, kender få til succesen – selvom der er nok at være stolt af i Esbjerg.

Men netop den manglende promovering fra byens egne borgere er en udfordring med konsekvenser for byens omdømme. Esbjerg har nemlig om nogen været forfulgt af forældede fordomme, som står i vejen for kommunens målsætninger for øget tilflytning.

Med ambitionen om at nedbryde de mange fordomme som hersker om byen, ønskede man i forbindelse med byens 150 års fødselsdag at skabe en følelse af stolthed omkring byens succes. Men hvordan vender man jysk beskedenhed til stolthed? Og kan man overhovedet lære en Esbjergenser at prale?

pralforesbjerg
Indsigt.

Forandring skal komme indefra.

Esbjerg er en dynamisk by i en rivende udvikling og den korte historie vidner om en pionerånd, som stadig findes i byen. Faktisk var det aldrig planen, at der skulle opstå en by ved havnen, men driftige folk så mulighederne,, og Esbjerg opstod.

Alligevel er der ingen som esbjergenserne, der formår at tale deres egen by ned. Det kan jo altid blive lidt bedre, og i Esbjerg er man vant til, at der skal handling og ikke en masse snak til, hvis man vil frem i verden. Derfor stod det også hurtigt klart, at der skulle handling bag ordene, og at forandringen skulle komme indefra, hvis Esbjerg skulle tilbage på landkortet som mulighedernes by.

Denne indsigt banede vejen for kampagnen "Pral for Esbjerg"; en opfordring til kommunens borgere om at lægge den vestjyske beskedenhed og fejlfinder-mentalitet på hylden og prale for byens omdømme. Bare for en stund.

Løsningen.

En selvironisk web-serie med pral og superlativer.

Løsningen blev en webserie i 5 afsnit med offentliggørelsen af et nyt afsnit om ugen. Serien, som krydsede linjen mellem reklame og underholdning, fulgte den excentriske selvudnævnte "pralekonsulent" Jes S. Bjerg på sin mission for at omdanne de beskedne Esbjergensere til stolte ambassadører for deres by – og ikke mindst de udfordringer, der opstod undervejs.

Med selvironi og humor konfronterede kampagnen esbjergenserne med de mange fordomme, som fortsat hersker om deres elskede by og dens borgere. Hele kampagnen byggede på en omfattende mediestrategi, som blandt andet bød på kampagnesites med prale-øvelser og information om byens mange herligheder, outdoors som aktiverede historien i bybilledet, lokale biografspots, inspirerende organisk indhold samt målrettet digital annoncering til udvalgte målgrupper blandt kommunens borgere.

esbjerg_some

"Vi vil gerne have borgerne til at være stolte ambassadører for Esbjerg Kommune. Vi synes jo selv, at vi har rigtig meget at byde på inden for blandt andet sport, kultur og natur, og jeg ser kampagnen her som en del af vores store mål om at trække nye borgere og studerende til Esbjerg."

 

Jesper Frost Rasmussen.

Borgmester, Esbjerg Kommune.
Resultater.

Effekt der er værd at prale af.

Kampagnens resultater var overvældende. "Pral for Esbjerg" blev en lokal sensation med tilbagevendende seere fra kernemålgruppen hver uge. Få dage inde havde den første teaser for serien allerede opnået +25.000 visninger. Og hele vejen igennem interagerede, delte, likede og pralte de trofaste seere af byen.

+25k

Visninger på første teaser.

+120k

Episode afspilninger.

+10k

Samlede interaktioner.

+90k

Re-marketing eksponeringer.
Jakob Gaardsted - kvadrat

Jakob Gaardsted Petersen.

CEO / Partner.

Vil du høre mere om vores tilgang til branding og kampagneaktivering? Har du også et produkt, der ikke får den opmærksomhed og det salg, det fortjener – og ønsker du at høre mere om casen og resultaterne? Uanset hvad, er vi altid klar til at tage en uforpligtende snak om dit brands potentiale.

+45 40 44 76 22
jgp@happyogco.dk

Relaterede cases.

Relaterede cases.