Esbjerg er nået langt på blot 150 år. Fra en samling skure og et par gårde på en sandstrand til landets femtestørste by. Men da praleri ikke er noget, man dyrker på de kanter, kender få til succesen – selvom der er nok at være stolt af i Esbjerg.
Men netop den manglende promovering fra byens egne borgere er en udfordring med konsekvenser for byens omdømme. Esbjerg har nemlig om nogen været forfulgt af forældede fordomme, som står i vejen for kommunens målsætninger for øget tilflytning.
Med ambitionen om at nedbryde de mange fordomme som hersker om byen, ønskede man i forbindelse med byens 150 års fødselsdag at skabe en følelse af stolthed omkring byens succes. Men hvordan vender man jysk beskedenhed til stolthed? Og kan man overhovedet lære en Esbjergenser at prale?
Esbjerg er en dynamisk by i en rivende udvikling og den korte historie vidner om en pionerånd, som stadig findes i byen. Faktisk var det aldrig planen, at der skulle opstå en by ved havnen, men driftige folk så mulighederne,, og Esbjerg opstod.
Alligevel er der ingen som esbjergenserne, der formår at tale deres egen by ned. Det kan jo altid blive lidt bedre, og i Esbjerg er man vant til, at der skal handling og ikke en masse snak til, hvis man vil frem i verden. Derfor stod det også hurtigt klart, at der skulle handling bag ordene, og at forandringen skulle komme indefra, hvis Esbjerg skulle tilbage på landkortet som mulighedernes by.
Denne indsigt banede vejen for kampagnen "Pral for Esbjerg"; en opfordring til kommunens borgere om at lægge den vestjyske beskedenhed og fejlfinder-mentalitet på hylden og prale for byens omdømme. Bare for en stund.
Løsningen blev en webserie i 5 afsnit med offentliggørelsen af et nyt afsnit om ugen. Serien, som krydsede linjen mellem reklame og underholdning, fulgte den excentriske selvudnævnte "pralekonsulent" Jes S. Bjerg på sin mission for at omdanne de beskedne Esbjergensere til stolte ambassadører for deres by – og ikke mindst de udfordringer, der opstod undervejs.
Med selvironi og humor konfronterede kampagnen esbjergenserne med de mange fordomme, som fortsat hersker om deres elskede by og dens borgere. Hele kampagnen byggede på en omfattende mediestrategi, som blandt andet bød på kampagnesites med prale-øvelser og information om byens mange herligheder, outdoors som aktiverede historien i bybilledet, lokale biografspots, inspirerende organisk indhold samt målrettet digital annoncering til udvalgte målgrupper blandt kommunens borgere.
Kampagnens resultater var overvældende. "Pral for Esbjerg" blev en lokal sensation med tilbagevendende seere fra kernemålgruppen hver uge. Få dage inde havde den første teaser for serien allerede opnået +25.000 visninger. Og hele vejen igennem interagerede, delte, likede og pralte de trofaste seere af byen.
Vil du høre mere om vores tilgang til branding og kampagneaktivering? Har du også et produkt, der ikke får den opmærksomhed og det salg, det fortjener – og ønsker du at høre mere om casen og resultaterne? Uanset hvad, er vi altid klar til at tage en uforpligtende snak om dit brands potentiale.
Haraldsgade 36, 5. sal
7400 Herning
Esbjerg
Kanalen 1
6700 Esbjerg
Haraldsgade 36, 5. sal
7400 Herning
Esbjerg
Kanalen 1
6700 Esbjerg
Herning
Haraldsgade 36, 5. sal
7400 Herning
Esbjerg
Kanalen 1
6700 Esbjerg
Vil du gerne være på forkant med de nyeste trends indenfor online markedsføring og branding? Så hop med på vognen og tilmeld dig vores nyhedsbrev.
Når du udfylder formularen, accepterer du at hoppe med på vores festtog af sjove og informative nyhedsmails! Og bare rolig, hvis festen bliver for vild, kan du altid hoppe af ved at afmelde dig igen. Ved at klikke "Tilmeld mig" accepterer du at modtage e-mail marketing kommunikation fra Happy fra tid til anden. Vi behandler dine oplysninger fortroligt. Læs vores privatlivspolitik for yderligere information.