Hammel Furniture.

Forbrugerindsigt flytter møbler over landegrænser.

Udfordring.

Fra dansk bestseller til international succes.

Siden Hammel Furniture blev grundlagt for snart 60 år siden, har virksomheden produceret møbler til de danske hjem. Mere præcist, kvalitetsmøbler med fokus på opbevaring og danske arkitekttraditioner.

Reolserien Mistral er møbelbrandets hidtil størte succes, og har særligt på det danske marked skabt et mærkbart salg og kendskab. Mistrals overvældende danske succes har dog ikke givet den ønskede genklang i nabolandet Norge. Trods et formodet kendskab er reolsystemet simpelthen ikke flyttet ind i de norske hjem. Det skulle der laves om på.

Men det kan være svært at adskille møbelbrands fra hinanden. Især når det kommer til opbevaringsmøbler – en kategori med særlig lav præference og loyalitet. Derfor var det heller ikke nok at kommunikere produktfordele og features, hvis Mistral skulle trænge igennem og vinde plads i forbrugernes overvejelser. Der skulle mere drastiske midler til.

Indsigt.

Forbrugerindsigt som ledestjerne.

Til trods for at indgående markedsanalyse, forhandlerbesøg og mere end 300 slutbrugerinterviews konkluderede et lavt kendskab til Hammel Furniture og brands i Norge, åbnede netop denne indsigt op for en helt ny tilgang til møbelfabrikantens kommunikationsform – og serien Mistral som brand.

Indgående markedsanalyse viste nemlig, at der endnu ikke var nogen, der havde formået at tage ejerskab over kategorien "opbevaring". Størstedelen af Mistrals konkurrenter arbejder med møbler over en bred kam og havde derfor ikke samme fokus på kategorien opbevaring. 

Det stod derfor hurtigt klart, at hvis denne position skulle indtages, var det nødvendigt med et afsæt til at kommunikere med forbrugeren i fokus. Mistral skulle ikke brandes som et produkt – men gennem sjove og genkendelige situationer – hvor møblerne aktiveres i relation til livet og hverdagen.

mistral_case
Løsningen.

Design til dit liv. Også den del der er hemmelig.

Vi lever i en tid hvor vi identificerer os ud fra de ting vi ejer. Bilen i garagen. Det tøj vi går i. Porcelænet vi sætter på bordet. Alt sammen er med til at fortælle historien om hvem vi er. Men hvad med alt det, der ikke tåler at blive vist frem?

Sandheden er at man først virkelig lærer en person at kende, når man kommer ind under facaden. For uanset om det er den grimme porcelænskat, du har arvet fra bedstemor, eller din samling af hemmeligt legetøj til når manden er væk, har vi alle noget at skjule. Alligevel er det ikke noget, vi snakker højt om. Men hvorfor egentlig ikke? Det er jo bare sådan, livet er. Og netop design til det virkelige liv er noget, Hammel Furniture er specialister i.

Med afsæt i brandets mangeårige mantra "Design for your life" blev Hammel Furniture afsender på en integreret kampagne, "We all have something to hide", som gennem relaterbar og humoristisk kommunikation adskilte brandet, herunder reolserien Mistral, fra konkurrenterne, og sikrede et letforståeligt og genkendeligt udtryk over for slutbrugeren – den nordiske forbruger.

Kampagnen blev første gang lanceret i Norge i tæt samarbejde med den norske forhandlerkæde, BOHUS, og blev fulgt til dørs med annoncering på nationalt norsk tv samt målrettede digitale indsatser.

hammel_magasin
Resultater.

Succes over alle grænser.

Den integrerede kampagne var og er fortsat en stor succes for Hammel Furniture og Mistral-serien. Den humoristiske og relaterbare kommunikation har ikke kun skabt øget synlighed hos den norske slutbruger, men også øget trafikken ved forhandlere.

Konceptet har desuden vist sig at holde langt ud over Norges grænser og er efterfølgende blevet kulturelt tilrettet, implementeret og lanceret i både Danmark, Sverige og Tyskland. I den forbindelse er der sket en mærkbar stigning i både salg og besøgende på Hammel Furnitures website.

Jakob Gaardsted - kvadrat

Jakob Gaardsted Petersen.

CEO / Partner.

Vil du høre mere om vores tilgang til branding og kampagneaktivering? Har du også et produkt, der ikke får den opmærksomhed og det salg, det fortjener – og ønsker du at høre mere om casen og resultaterne? Uanset hvad, er vi altid klar til at tage en uforpligtende snak om dit brands potentiale.

+45 40 44 76 22
jgp@happyogco.dk

Relaterede cases.

Relaterede cases.