31. oktober 2024. 

Viden er vejen til al god kommunikation.

Kære virksomheder. Nogle gange skulle man tro, I ikke ønsker at fange jeres målgruppe...

Research. Viden. Indsigter. Sig bare "gab" - og fortsæt med at gå den samme vej, som alle andre. Jeg vil bare rådgive jer til at gøre noget andet. I hvert fald hvis i reelt ønsker at ramme jeres målgruppe. 

Én kampagne, der genererer et salg for 50 millioner – og indtager plads 34 på listen over verdens 100 mest effektive kampagner i 2023.

Ja, det lyder som enhver CMO’s hedeste drøm.
Og det var virkeligheden for Spies og deres kampagne ”Dogcation”.

Kampagnen var et kæmpe hit. Fordi den var sjov. Fordi den var kreativ. Og især fordi den var baseret på viden og indsigt.

Baseret på en analyse, der blandt andet viste, at 48 % af danskerne dropper ferier af hensyn til deres dyr.

For selvom du måske synes, det lyder kedeligt, så handler god kommunikation om meget andet end sjove ideer og fængende pay off’s.

Det handler om viden. Om research. Og om indsigt i de, du ønsker at ramme.

Og det har mange danske virksomheder glemt – eller også håber de at få samme effekt ved at springe over, hvor gærdet er lavest.

Det får de bare sjældent.

Alt for ofte oplever jeg, at virksomheder ønsker en sjov, kreativ kampagne, der skal få deres kunder til at gøre x eller y – uden at virksomhederne har eller ønsker at skaffe konkrete tal, undersøgelser og dermed viden om deres målgruppe.

Kampagner, der ene og alene tager afsæt i mavefornemmelser. I kan godt høre det, ikke? Måske det endda lyder genkendeligt?

Vælg mellem troværdighed og mavefornemmelse
I virkeligheden handler viden og indsigter i kommunikation om troværdighed.

Når du sender dit budskab ud i verden, skal du ganske enkelt have styr på dit shit – beklager ordvalget.

Du skal virke troværdig – og det kræver, at du har dine argumenter i orden. Og en mavefornemmelse er sjældent troværdig nok.

Det handler om at hæve sig fra kun at kunne svare på ”hvordan” kommunikationen skal leve – til vigtigst af alt at svare på ”hvorfor”? Hvorfor lige netop denne retning? Hvorfor lige netop denne målgruppe? Og hvorfor netop denne indsigt?
Og her er viden nøglen. Du kan godt åbne døren uden – men det er unødigt svært og giver af og til nogle grimme ridser.

Når du har viden og research bag dig, er det lettere at have tillid.

Til dig som afsender – og ikke mindst din kommunikation – fordi du virker mere troværdig. Fordi du har gidet være tålmodig, gå i dybden og forstå.

Et godt eksempel på, hvad der kan ske, hvis du ikke gør din research arbejde ordentligt, er Arla kampagnen ”Mæk er sundt – for dig og verden”. Med kampagnen havde fuldstændigt overset både forbrugerholdninger og miljøorganisationers bekymringer. Arla stoppede kampagnen efter kort tid og erstattede den med en række bæredygtighedstiltag og kampagner.

Gider I skille jer ud?
I mine snakke med danske CMO’er og CEO’er er der ofte én ting, der går igen: differentiering. Ønsket om at adskille sig for konkurrenterne. Tage en anden vinkel. At være kreative og fantasifulde i sin kommunikation. Et populært udtryk er, ”det skal have kant”!

Og det kan vi også sagtens.

Men det er unægtelig lettere at skille sig ud, hvis man kender udgangspunktet, og ved hvad der motiverer målgruppen – og hvilke barrierer selv sammen målgruppe oplever. For når I baserer kampagner og kommunikations- og markedsføringstiltag på mavefornemmelse ender I med at basere det på almenkendte sandheder og banaliteter, ”synsninger” eller direkte fejlagtig viden – præcis som konkurrenterne. Når I aldrig graver en tand dybere og jagter indsigter, I endnu ikke vidste fandtes, får I aldrig den viden, der får alvor kan få jer til at stikke ud fra konkurrenterne.

Se kære virksomheder, se vidensindsamling og data som en skattejagt. I er på jagt efter ’krogen’. På jagt efter opmærksomheden.

Se, så lyder tal og research pludselig spændende, ikke?
Især når du husker, at du ikke kan målrette noget mod de personer, du ikke kender.

For de sjove ideer er kun sjove, hvis de for alvor rammer. Og det gør de aldrig rigtig, når du ikke gider bruge tiden på at forstå din målgruppe.


Vi er rigtig glade for at vi har fundet de helt rigtige rammer at starte op i hos House of Offshore Innovation.

Med stor erfaring inden for blandt andet vind- og energibranchen, har vi noget at bringe til bordet, her i hele landets EnergiMetropol ☺️

 

Vi er rigtig glade for at vi har fundet de helt rigtige rammer at starte op i hos House of Offshore Innovation.

Med stor erfaring inden for blandt andet vind- og energibranchen, har vi noget at bringe til bordet, her i hele landets EnergiMetropol ☺️

 




Vil du holdes opdateret, når det kommer nye klummer? 

Tilmeld dig nyhedsbrev og modtag en mail, når en ny klumme er udgivet.

Så vil du også komme på forkant med de nyeste trends indenfor online markedsføring og branding. Så hop med på vognen og tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Når du udfylder formularen, accepterer du at hoppe med på vores festtog af sjove og informative nyhedsmails! Og bare rolig, hvis festen bliver for vild, kan du altid hoppe af ved at afmelde dig igen.

Mathias Christensen - Kontaktdirektør

Mathias Christensen.

Kontaktdirektør / Partner.

Vil du vide mere om reklamemarkedet? Eller mangler du en partner som ved hvordan du bygger bro mellem brand, forretningsstrategi og formål? Vi altid klar til at tage en uforpligtende snak om dit brands potentiale.

+45 60 51 02 45
mc@happyogco.dk