Kunstig intelligens kan være en fantastisk gave for de virksomheder/brands, der vil styrke deres kommunikation og markedsføring – men det kan også være det stik modsatte.
Kunstig intelligens, eller AI, kært barn har mange navne, men fakta er, at kunstig intelligens, der for alvor gjorde sit indtog i 2023, er kommet for at blive, og med al sandsynlighed har vi kun set toppen af isbjerget. Flere eksperter og debattører har da også været ude med alvorlige advarsler og opstillet dystre fremtidsscenarier, hvor menneskelige kompetencer næsten fuldt ud erstattes og overflødiggøres. Og den nye intelligens skal tages dybt alvorligt. "Robotterne kommer" er måske så meget sagt, men ikke desto mindre, så er de nye former for kunstig intelligens så veldresserede, at almindelige dødelige kan have svært ved at skelne virkelighed fra teknologi.
Potentialet er altså enormt – som så mange gange før har virksomheder og brands fået et fantastisk stærkt værktøj i hænderne. Nu skal de lære at bruge det. Bare tænk tilbage på 1990´erne, da internettet fik sit gennembrud – her gik der mange år, før virksomheder/brands for alvor forstod at udnytte mulighederne kommercielt.
For de virksomheder, der omfavner kunstig intelligens og sætter alle sejl ind på at vinde kampen om at blive bedst, hurtigst, kan kunstig intelligens blive en gamechanger. Brugt rigtigt kan værktøjer som den efterhånden kendte og anerkendte chatbot, ChatGPT, blive en kærkommen kreativ sparringspartner for marketingafdelinger i udarbejdelsen af tekster, mens DALL-E eller Midjourney kan skabe både realistiske billeder til oplæg og kampagnebrug. Og Eleven Labs' skabelse af lyd og speak giver i dag en enorm fleksibilitet i udviklingen og produktion af film. Kan du tænke det, kan du skabe det. Dét er den nye virkelighed. Der dukker nye værktøjer op hver evigt eneste dag, og selv de skarpeste digitale hjerner har svært ved at følge med i den udvikling, der kan blive det vildeste, vi har set siden internettet for alvor tog fart i 00'erne.
Tilbage til virksomhederne, som altså kan anskaffe sig en regulær konkurrencefordel, hvis de er i stand til at tage de mange nye værktøjer til sig og bruge dem rigtigt – og gør sig umage. Og ”gør sig umage” er et nøglebegreb i den forbindelse. Vi ser allerede nu virksomheder, der aktivt gør brug af kunstig intelligens i deres markedsføring og kommunikation, og sandheden er, at det for langt de fleste virksomheder bliver på et for banalt og alt for primitivt niveau. Det er ærgerligt, for sandheden er, at hvis man bruger kunstig intelligens klogt og rigtigt – og får promptet (som det hedder, når man skal instruere maskinen i sit behov) – skarpt, kontekstorienteret og målrettet, så kan det reelt være en genvej til at skabe unikt kvalitetscontent for virksomheder og brands.
Lige nu ser vi, desværre, primært den modsatte tendens. Hvor mange marketingfolk i deres begejstring over at kunne levere rigtig meget indhold hurtigt – fejlagtigt bruger ufokuserede, generiske og brede begreber i deres input. Man glemmer at fokusere på sit eget brands formål, historier og forretningsmæssige udfordringer. Det bidrager desværre med rigtig meget ligegyldigt indhold, som ofte hverken styrker virksomhedens brand, flytter varer eller skaber relationer til virksomhedens interessante. I stedet kommer indholdet til at ligne alle de andre virksomheders indhold – uden egen identitet eller holdning. Og i sidste ende giver det nogle store markedsføringsmæssige udfordringer, for hvordan skal en forbruger vælge et brand, hvis virksomhedernes kommunikation ligner hinanden til forveksling.
Vinderne bliver de tydelige virksomheder/brands.
Nøglen til at mestre brugen af AI – og de mange fantastiske værktøjer – ligger hos virksomhederne selv. Jo bedre virksomhederne er til at definere sig selv overfor kunderne, jo bedre i stand bliver de til at kunne skabe godt inspirerende og inddragende indhold. Rent lavpraktisk betyder det, at de virksomheder, der kommer ud med en konkurrencefordel, er de, der er dygtige til at skabe et brand med et konkret formål, og som forstår at aktivere dette til at fortælle de gode historier.
Anbefalingen til alle virksomheder er derfor enkel: Få defineret dit brand og din kommunikationsplatform. Det sikrer både en sammenhæng mellem din forretningsstrategi og din markedsføring – og vil gøre det langt lettere at bruge AI-værktøjerne til at hjælpe med at skabe aktuelt og relevant indhold i dagligdagen, der passer til dit brand. Det bliver essentielt i en verden, hvor medarbejderne i stigende grad har forventninger og stiller krav til de virksomheder, de vil arbejde for. Og hvor fremtidens forbrugere er superkritiske over for de brands, de vælger til. Men det kræver en indsats fra virksomhederne – for man kan dog endnu ikke, og heldigvis for det – bare sætte en maskine til at definere, hvem man er som virksomhed – det er fortsat virksomhedens egen opgave og ansvar.
Vi er rigtig glade for at vi har fundet de helt rigtige rammer at starte op i hos House of Offshore Innovation.
Med stor erfaring inden for blandt andet vind- og energibranchen, har vi noget at bringe til bordet, her i hele landets EnergiMetropol ☺️
Vi er rigtig glade for at vi har fundet de helt rigtige rammer at starte op i hos House of Offshore Innovation.
Med stor erfaring inden for blandt andet vind- og energibranchen, har vi noget at bringe til bordet, her i hele landets EnergiMetropol ☺️
Så vil du også komme på forkant med de nyeste trends indenfor online markedsføring og branding. Så hop med på vognen og tilmeld dig vores nyhedsbrev.
Når du udfylder formularen, accepterer du at hoppe med på vores festtog af sjove og informative nyhedsmails! Og bare rolig, hvis festen bliver for vild, kan du altid hoppe af ved at afmelde dig igen.
Vil du vide mere om kunstig intelligens? Eller mangler du en partner som ved hvordan du bygger bro mellem brand, forretningsstrategi og formål? Vi altid klar til at tage en uforpligtende snak om dit brands potentiale.
Haraldsgade 36, 5. sal
7400 Herning
Esbjerg
Kanalen 1
6700 Esbjerg
Haraldsgade 36, 5. sal
7400 Herning
Esbjerg
Kanalen 1
6700 Esbjerg
Herning
Haraldsgade 36, 5. sal
7400 Herning
Esbjerg
Kanalen 1
6700 Esbjerg
Vil du gerne være på forkant med de nyeste trends indenfor online markedsføring og branding? Så hop med på vognen og tilmeld dig vores nyhedsbrev.
Når du udfylder formularen, accepterer du at hoppe med på vores festtog af sjove og informative nyhedsmails! Og bare rolig, hvis festen bliver for vild, kan du altid hoppe af ved at afmelde dig igen. Ved at klikke "Tilmeld mig" accepterer du at modtage e-mail marketing kommunikation fra Happy fra tid til anden. Vi behandler dine oplysninger fortroligt. Læs vores privatlivspolitik for yderligere information.