13. marts 2024. 

Brands der vinder hjerter

Du rammer ingen – hvis du vil please alle

Forbrugerne efterspørger i stigende grad, at virksomheder har et klart og inspirerende formål og arbejder for mere end bare profit. Branding med hjertet skaber loyale kunder, engagerede medarbejdere – og samtidig vinder du på bundlinjen.

Vi befinder os i en tid, hvor global politik, konflikter og klimakriser bekymrer mange. Dette påvirker forbrugsmønstrene markant, især med den voksende forbrugergruppe af millennials og generation Z. Disse forbrugere ønsker ikke blot at købe billige eller luksuriøse produkter og services, de vil have brands, der klart kommunikerer, hvad de tror på – og hvordan de bidrager positivt til verden og bakker ordene op med konkret handling.

Og denne udvikling afspejler sig ikke kun i nye forbrugsmønstre, men påvirker også valg af job/karriere veje. I 2030 vil millennials udgøre omkring halvdelen af arbejdsstyrken. Derfor er det afgørende for din virksomheds fremtidige succes at tiltrække og fastholde kunder og medarbejdere inden for den voksende demografiske gruppe af bevidste forbrugere.

"Purpose" – eller formål – er nøgleordet. Et formål er kernen i din forretning. Det højere formål, det der driver din virksomhed i dagligdagen. Det kan være mange ting fx klima, socialt arbejde eller lokalt engagement. Det er vigtigt at vise, at din virksomhed ikke kun er her for at tjene penge, selvom profit bestemt er acceptabelt, så længe det sker på en positiv måde.

Purpose-marketing er mere end blot et ”buzz-ord”. Det kan i høj grad betale sig på bundlinjen. Ifølge et IBM-forskningsprojekt er formålsdrevne forbrugere villige til at betale en 35% højere up-front pris for bæredygtige indkøb. Og en analyse fra Cone/Porter Novelli viser, at 66% af forbrugerne er villige til at skifte fra et nuværende produkt til et formålsdrevet alternativ, hvis dette var muligt. Så der er penge i at bruge hjertet – og naturligvis hjernen.
Når virksomheden er klart defineret og handler i tråd med sine værdier, øges troværdigheden. Når du taler til omverden om sager, der står dit hjerte nært – så gør du samtidig fortællingen om din virksomhed større, mere relevant – og ikke mindst – mere nærværende. Og så træder du ind i en positiv spiral. For lykkedes du med denne øvelse, så smitter dette positivt af på dine medarbejderes entusiasme, tilfredshed og loyalitet. Det er sjovt at være en del at et brand, der gør en positiv forskel – og som taler ind i et potentielt fællesskab. Kunderne oplever, at de køber ind i mere end bare produkter, ydelser og service. De køber ind i holdninger og handlinger – der positivt kan tale med ind og gøre deres egen fortælling bedre. Og oven i alt dette – så vil det helt sikkert også åbne døre til nye og inspirerende konstellationer og samarbejder.


Afgørende er det dog, at du har fokus på 3 ting, når du arbejder med din virksomheds ”purpose”:
1) Ærlighed – stå ved dig selv. Og gør ikke noget, der kommer til at virke påtaget.  Du kan kun snyde forbrugeren én gang.
2) Troværdighed – sæt handling bag ordene og gør det, du siger.
3) Gennemsigtighed – alt kommer for en dag. Og verden er i dag enormt transparent og reagerer hurtigt og voldsomt. 

Der er ingen hurtige løsninger – altså hvor ord og handling ikke følger hinanden. Dit formål skal gennemsyre forretningen og være rettesnoren i alt, hvad virksomheden gør.

Vi lever i dag i en verden, hvor det aldrig har været lettere at vælge brands til og fra. Forbrugerne har adgang til et hav af platforme, hvor de kan gå i dialog med dig som brand – og andre forbrugere, der har erfaring med dig som brand. Det giver en høj grad af transparens. Samtidig har det aldrig været lettere at vælge reklamer og markedsføring fra via diverse ”ad blockers”.

Det stiller krav til fremtidens brands, at man skal være relevant i forhold til sin kunder.  Så – få taget stilling til din forretning. Hav klare holdninger og kommunikér dem. Når du står ved dine holdninger – og handler på dem – bliver din mission og historie autentisk og ægte.

Du skal ikke være bange for at tage et standpunkt. Det er faktisk et krav. Husk, du rammer ingen, hvis du vil please alle. Det er samtidig vigtigt at være ærlig, når du begår fejl, det styrker din troværdighed. Ægte purpose betaler sig.

 

Vi er rigtig glade for at vi har fundet de helt rigtige rammer at starte op i hos House of Offshore Innovation.

Med stor erfaring inden for blandt andet vind- og energibranchen, har vi noget at bringe til bordet, her i hele landets EnergiMetropol ☺️

 

Vi er rigtig glade for at vi har fundet de helt rigtige rammer at starte op i hos House of Offshore Innovation.

Med stor erfaring inden for blandt andet vind- og energibranchen, har vi noget at bringe til bordet, her i hele landets EnergiMetropol ☺️

 




Vil du holdes opdateret, når det kommer nye klummer? 

Tilmeld dig nyhedsbrev og modtag en mail, når en ny klumme er udgivet.

Så vil du også komme på forkant med de nyeste trends indenfor online markedsføring og branding. Så hop med på vognen og tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Når du udfylder formularen, accepterer du at hoppe med på vores festtog af sjove og informative nyhedsmails! Og bare rolig, hvis festen bliver for vild, kan du altid hoppe af ved at afmelde dig igen.

Mathias Christensen - Kontaktdirektør

Mathias Christensen.

Kontaktdirektør / Partner.

Vil du vide mere om kunstig intelligens? Eller mangler du en partner som ved hvordan du bygger bro mellem brand, forretningsstrategi og formål? Vi altid klar til at tage en uforpligtende snak om dit brands potentiale.

+45 60 51 02 45
mc@happyogco.dk