14. maj 2024. 

Klassisk reklame styrtdykker

Det står skidt til for klassisk reklame. Men hvad betyder det egentlig?

Arenaen for reklame og markedsføring har ændret sig. Og det stiller krav til spillerne i branchen.

Jeg så for nyligt en overskrift hos Mediet Markedsføring, som fik mig til at stoppe op.

”Nye tal: Det klassiske reklamemarked falder voldsomt”.

Der er intet mærkværdigt over den overskrift - for at være helt ærlig. For det klassiske reklamemarked – defineret af tv-reklamer, print og lydmedier – har været på vej ned længe. Det har ført til fyringer og omstruktureringer i stor stil i store dele af branchen. Udviklingen har ikke været stille – og konsekvenserne har ikke været til at overse.

Men da jeg læste videre i artiklen, var der ét tal, der meget tydeligt viste, HVOR hurtigt det egentlig går.

”Ifølge IRM’s tal faldt reklamekøbet i trykte medier sidste år med 18,4 procent sammenlignet med året før”.

Atten komma fire procent.

Alene i 2023.

Og det fortsætter.

”Faldet i annoncørernes køb af TV-reklamer var på 13,6 procent, mens lydmedier fik 6,9 procent færre reklamekroner ind”, fortæller artiklen videre.

Det er nærliggende at tænke, at det nok bare er et tegn på, at annoncørerne har været nødsaget til at nedskalere de seneste år. Takket værre krig og højere forbrugspriser. At alt generelt bare er blevet dyrere og mere usikkert, så man sparer på annonceudgifterne.

Og der er selvfølgelig noget om snakken. Men det er langt fra hele sandheden. Medie markedet er i markant forandring.

Godt nyt for andre medier

Det samlede danske reklamemarked oplevede i 2023 en tilbagegang på 2,8 procent. Og mens de klassiske medier endnu engang blev slæbt igennem mudderet, fik de nye et… gæt engang.. forrygende år.

Reklamekøbet på sociale medier steg med 12,6 procent. Forbruget på online video voksede med 5,7 procent. Og search – altså annoncering Google – er steget med 3,1 procent.

Jeg indrømmer gerne, at det er sød musik i ørene for et digitalt brand bureau som os. Men det er ikke det, det skal handle om.

I stedet vil jeg dvæle ved, hvorfor vi ser denne udvikling. Og hvad det egentlig betyder for markedsføring og kommunikation i fremtiden.

Og for at besvare første spørgsmål vender vi tilbage til krigen og usikkerheden. En af de digitale mediers store styrker er den store datamængde, vi står tilbage med, når vi har lagt x-antal penge mod en meget veldefineret målgruppe.

For med den rette strategi og et tilpasset budskab giver de digitale medier os muligheden for at ramme de mennesker, hvor indsatsen har den største effekt. Vi kan målrette og tilpasse i langt højere grad på de nye medier – og det betyder ganske enkelt, at vi får mere effekt for vores penge. Samtidig med at vi i høj grad kan bevise, hvilken effekt indsatsen har haft takket være store datasæt.

Og det frister annoncørerne, når tiderne er usikre, og posen af annoncepenge er skrumpet – eller i hvert fald skal placeres mere nøje.

Kamp om opmærksomheden

Men det sætter også andre krav til annoncørerne. For på digitale platforme er der i høj grad kamp om vores opmærksomhed. Mellem tante Berits seneste opdatering, nyheder fra Mellemøsten og annoncer om alt fra kattemad til nye gadgets, skal du som annoncør skille dig ud. Du skal kæmpe om opmærksomheden.

Og hvis du ikke har uanede mængder af kolde kontanter at smide afsted – som det i øvrigt gælder langt de fleste annoncører – så stiller det krav til to ting: En stærk strategi – og stor kreativitet.

Reklame har altid været en kamp om opmærksomhed. Men arenaen er blevet opdateret. Og det stiller nye krav og nye rammer for spillerne.

Forbrugernes tålmodighed er blevet mindre. Hvis ikke vi ikke er underholdt – og hvis ikke vi forstår budskabet hurtigt – så er vi scrollet videre.

Derfor sætter udviklingen i annonceplatforme nye krav til, at virksomheder og organisationer får en veludbygget strategi og fortælling som afsæt – og udvikler kreativt på alt, hvad de gør.

For det handler om at få folk til at stoppe op. Og til det er det min erfaring, at strategi og kreativitet er en vigtig del af opskriften.

Og mon ikke udviklingen siger det samme næste år.

 

Vi er rigtig glade for at vi har fundet de helt rigtige rammer at starte op i hos House of Offshore Innovation.

Med stor erfaring inden for blandt andet vind- og energibranchen, har vi noget at bringe til bordet, her i hele landets EnergiMetropol ☺️

 

Vi er rigtig glade for at vi har fundet de helt rigtige rammer at starte op i hos House of Offshore Innovation.

Med stor erfaring inden for blandt andet vind- og energibranchen, har vi noget at bringe til bordet, her i hele landets EnergiMetropol ☺️

 




Vil du holdes opdateret, når det kommer nye klummer? 

Tilmeld dig nyhedsbrev og modtag en mail, når en ny klumme er udgivet.

Så vil du også komme på forkant med de nyeste trends indenfor online markedsføring og branding. Så hop med på vognen og tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Når du udfylder formularen, accepterer du at hoppe med på vores festtog af sjove og informative nyhedsmails! Og bare rolig, hvis festen bliver for vild, kan du altid hoppe af ved at afmelde dig igen.

Mathias Christensen - Kontaktdirektør

Mathias Christensen.

Kontaktdirektør / Partner.

Vil du vide mere om reklamemarkedet? Eller mangler du en partner som ved hvordan du bygger bro mellem brand, forretningsstrategi og formål? Vi altid klar til at tage en uforpligtende snak om dit brands potentiale.

+45 60 51 02 45
mc@happyogco.dk