Champost.

Kendskabet spirer for Nordjysk jordbrand.

Udfordring.

Fra skjulte fordele til foretrukket brand.

Nordjyske Champost er en familievirksomhed fra Thy, som producerer og sælger jord- og belægningsløsninger til haven. Mere præcist, jord gødet med hestemøg. På overfladen langt fra det mest "sexede" produkt på markedet, men ved nærmere eftersyn et produkt med masser af unikke og naturlige fordele – både for de danske haver og særligt for miljøet.

Så hvad gør man, når man trods næsten 60 år i branchen aldrig har formået at skabe en klar position og fæstne sig i slutbrugernes hukommelse? Hvordan når man ud i de danske haver når man befinder sig på et marked præget af lav involvering og lav præference? Og hvor skal man starte med at gøde, når man ikke har en klar brandplatform eller kommunikationstrategi?

Indsigt.

Enkelhed og klar positionering er nøglen.

De fleste danskere vil gerne have en flot have. Æbletræet skal give flere æbler end naboens, og hækken skal være stor og fyldig – for at holde nysgerrige øjne ude. Alligevel er det de færreste, der kender til forskellen på de mange jordprodukter, der er på markedet – og ikke mindst de mange brands, der udbyder det.

Butiksbesøg og workshops i lokale havecentre viste, at der sjældent skelnes mellem de forskellige brands bag produkterne på hylderne. Og at fordelene ved de forskellige produkter er svære at gennemskue. Der var altså ikke blot et begrænset kendskab til Champost, men også en generel lav viden om forskellen på produkterne og de specielle egenskaber, de forskellige typer gødning besad.

Denne indsigt førte til en strategisk målsætning om at indtage positionen som det bæredygtige alternativ til traditionel kunstgødning og få Danmarks grønne fingre til at sætte sig mere ind i den gødning, de fodrer deres haver med. For jord er ikke bare jord. Hvis de danske haver skal trives, uden at miljøet lider last, skal de forkæles. Og til det er Champost den bedste løsning.

Indsigt.

Enkelhed og klar positionering er nøglen.

De fleste danskere vil gerne have en flot have. Æbletræet skal give flere æbler end naboens, og hækken skal være stor og fyldig – for at holde nysgerrige øjne ude. Alligevel er det de færreste, der kender til forskellen på de mange jordprodukter der er på markedet – og ikke mindst de mange brands der udbyder det.

Butiksbesøg og workshops i lokale havecentre viste, at der sjældent skelnes mellem de forskellige brands bag produkterne på hylderne. Og at fordelene ved de forskellige produkter er svære at gennemskue. Der var altså ikke blot et begrænset kendskab til Champost, men også en general lav viden om forskellen på produkterne og de specielle egenskaber de forskellige typer gødning besad.

Denne indsigt førte til en strategisk målsætning om at indtage positionen som det bæredygtige alternativ til traditionel kunstgødning og få Danmarks grønne fingre til at sætte sig mere ind i den gødning, de fodrer deres haver med. For jord er ikke bare jord. Hvis de danske haver skal trives uden at miljøet lider last, skal de forkæles. Og til det er Champost den bedste løsning.

Løsningen.

Enkelt, inspirerende og møglækkert haveunivers.

Løsningen blev en ny og inspirerende brandfortælling, "Møglækkert til haven", som gennem jordnær kommunikation og med et blink i øjet adskilte Champost fra konkurrenterne og sikrede et genkendeligt og letforståeligt udtryk over for slutbrugerne – de danske hus- og haveejere.

Brandfortællingen blev i første omgang udrullet både fysisk og digitalt. Det udmøntede sig blandt andet i opdateret visuelt udtryk – herunder nyt emballagedesign samt et nyt website, som satte fokus på Champosts naturlige egenskaber samt virksomhedens historie og autentiske, nordjyske lune.

Aktiveringen foregik ligeledes gennem en stærk digital tilstedeværelse med vægt på inspirerende filmindhold og løbende sæsonkampagner samt sponsorering af programrækken ”Hellas have” på TV2 Fri. Derudover blev den nye brandfortælling i foråret 2019 aktiveret gennem en integreret kampagne med et landsdækkende TV-spot samt supplerende filmunivers som omdrejningspunkt.

champost-saekke

"Sammen med Happy har vi skabt et nyt og relevant udtryk, som er let for målgruppen at forstå og forholde sig til. Derfor siger vi: "Møglækkert til haven", for det er jo i bund og grund det, vores jord er."

 

Henrik Goul.

Medejer, Champost.
Resultater.

Spirende salg og kendskab.

Den nye brandfortælling var og er fortsat en succes for Champost. Den jordnære og enkle kommunikation har øget efterspørgslen på den møglækre jordforbedring i en sådan grad, at flere havecentre efterfølgende har måttet udvide deres sortiment af Champost. Hjulpet kendskab i målgruppen er steget med 40% fra 2017 til 2018, mens flere sæsonkampagner har oplevet click rates på over 10%. Desuden er trafikken på Champosts website i samme periode steget med mere end 75%.

Resultater.

Spirrende salg og kendskab.

Den nye brandfortælling var og er forsat en succes for Champost. Den jordnære og enkle kommunikation har øget efterspørgslen på den møglækre jordforbedring i en sådan grad, at flere havecentre efterfølgende har måtte udvide deres sortiment af Champost. Hjulpet kendskab i målgruppen er steget med 40% fra 2017 til 2018, mens flere sæsonkampagner har oplevet click rates på over 10%. Desuden er trafikken på Champosts website i samme periode steget med mere end 75%.

+40%

Øget kendskab.

+75%

Øget trafik til website.

+10%

Clickrates.
Happy_MBH_2019_kontakt

Morten Bertelsen Hertz.

Head of Sales.

Vil du høre mere om vores tilgang til branding og kommunikationsstrategi? Måske har du allerede en god idé om hvor i skal hen, men mangler en partner som ved hvad der skal til for at give konkurrenterne baghjul? Uanset hvad, er vi altid klar til at tage en uforpligtende snak om dit brands potentiale.

+45 51 88 45 45
mbh@happyogco.dk

Relaterede cases.

Relaterede cases.