Nordjyske Champost er en familievirksomhed fra Thy, som producerer og sælger jord- og belægningsløsninger til haven. Mere præcist, jord gødet med hestemøg. På overfladen langt fra det mest "sexede" produkt på markedet, men ved nærmere eftersyn et produkt med masser af unikke og naturlige fordele – både for de danske haver og særligt for miljøet.
Så hvad gør man, når man trods næsten 60 år i branchen aldrig har formået at skabe en klar position og fæstne sig i slutbrugernes hukommelse? Hvordan når man ud i de danske haver når man befinder sig på et marked præget af lav involvering og lav præference? Og hvor skal man starte med at gøde, når man ikke har en klar brandplatform eller kommunikationstrategi?
De fleste danskere vil gerne have en flot have. Æbletræet skal give flere æbler end naboens, og hækken skal være stor og fyldig – for at holde nysgerrige øjne ude. Alligevel er det de færreste, der kender til forskellen på de mange jordprodukter, der er på markedet – og ikke mindst de mange brands, der udbyder det.
Butiksbesøg og workshops i lokale havecentre viste, at der sjældent skelnes mellem de forskellige brands bag produkterne på hylderne. Og at fordelene ved de forskellige produkter er svære at gennemskue. Der var altså ikke blot et begrænset kendskab til Champost, men også en generel lav viden om forskellen på produkterne og de specielle egenskaber, de forskellige typer gødning besad.
Denne indsigt førte til en strategisk målsætning om at indtage positionen som det bæredygtige alternativ til traditionel kunstgødning og få Danmarks grønne fingre til at sætte sig mere ind i den gødning, de fodrer deres haver med. For jord er ikke bare jord. Hvis de danske haver skal trives, uden at miljøet lider last, skal de forkæles. Og til det er Champost den bedste løsning.
De fleste danskere vil gerne have en flot have. Æbletræet skal give flere æbler end naboens, og hækken skal være stor og fyldig – for at holde nysgerrige øjne ude. Alligevel er det de færreste, der kender til forskellen på de mange jordprodukter der er på markedet – og ikke mindst de mange brands der udbyder det.
Butiksbesøg og workshops i lokale havecentre viste, at der sjældent skelnes mellem de forskellige brands bag produkterne på hylderne. Og at fordelene ved de forskellige produkter er svære at gennemskue. Der var altså ikke blot et begrænset kendskab til Champost, men også en general lav viden om forskellen på produkterne og de specielle egenskaber de forskellige typer gødning besad.
Denne indsigt førte til en strategisk målsætning om at indtage positionen som det bæredygtige alternativ til traditionel kunstgødning og få Danmarks grønne fingre til at sætte sig mere ind i den gødning, de fodrer deres haver med. For jord er ikke bare jord. Hvis de danske haver skal trives uden at miljøet lider last, skal de forkæles. Og til det er Champost den bedste løsning.
Løsningen blev en ny og inspirerende brandfortælling, "Møglækkert til haven", som gennem jordnær kommunikation og med et blink i øjet adskilte Champost fra konkurrenterne og sikrede et genkendeligt og letforståeligt udtryk over for slutbrugerne – de danske hus- og haveejere.
Brandfortællingen blev i første omgang udrullet både fysisk og digitalt. Det udmøntede sig blandt andet i opdateret visuelt udtryk – herunder nyt emballagedesign samt et nyt website, som satte fokus på Champosts naturlige egenskaber samt virksomhedens historie og autentiske, nordjyske lune.
Aktiveringen foregik ligeledes gennem en stærk digital tilstedeværelse med vægt på inspirerende filmindhold og løbende sæsonkampagner samt sponsorering af programrækken ”Hellas have” på TV2 Fri. Derudover blev den nye brandfortælling i foråret 2019 aktiveret gennem en integreret kampagne med et landsdækkende TV-spot samt supplerende filmunivers som omdrejningspunkt.
Den nye brandfortælling var og er fortsat en succes for Champost. Den jordnære og enkle kommunikation har øget efterspørgslen på den møglækre jordforbedring i en sådan grad, at flere havecentre efterfølgende har måttet udvide deres sortiment af Champost. Hjulpet kendskab i målgruppen er steget med 40% fra 2017 til 2018, mens flere sæsonkampagner har oplevet click rates på over 10%. Desuden er trafikken på Champosts website i samme periode steget med mere end 75%.
Den nye brandfortælling var og er forsat en succes for Champost. Den jordnære og enkle kommunikation har øget efterspørgslen på den møglækre jordforbedring i en sådan grad, at flere havecentre efterfølgende har måtte udvide deres sortiment af Champost. Hjulpet kendskab i målgruppen er steget med 40% fra 2017 til 2018, mens flere sæsonkampagner har oplevet click rates på over 10%. Desuden er trafikken på Champosts website i samme periode steget med mere end 75%.
Vil du høre mere om vores tilgang til branding og kommunikationsstrategi? Måske har du allerede en god idé om hvor i skal hen, men mangler en partner som ved hvad der skal til for at give konkurrenterne baghjul? Uanset hvad, er vi altid klar til at tage en uforpligtende snak om dit brands potentiale.
Haraldsgade 36, 5. sal
7400 Herning
Esbjerg
Kanalen 1
6700 Esbjerg
Haraldsgade 36, 5. sal
7400 Herning
Esbjerg
Kanalen 1
6700 Esbjerg
Herning
Haraldsgade 36, 5. sal
7400 Herning
Esbjerg
Kanalen 1
6700 Esbjerg
Vil du gerne være på forkant med de nyeste trends indenfor online markedsføring og branding? Så hop med på vognen og tilmeld dig vores nyhedsbrev.
Når du udfylder formularen, accepterer du at hoppe med på vores festtog af sjove og informative nyhedsmails! Og bare rolig, hvis festen bliver for vild, kan du altid hoppe af ved at afmelde dig igen. Ved at klikke "Tilmeld mig" accepterer du at modtage e-mail marketing kommunikation fra Happy fra tid til anden. Vi behandler dine oplysninger fortroligt. Læs vores privatlivspolitik for yderligere information.